مناظره ذوالنور و کواکبیان در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد :: سایت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم سایت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

سایت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ




کرسی آزاد اندیشی با موضوع " ولایت فقیه و حکم حکومتی" توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم به شیوه مناظره در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد. در این مناظره حجت الاسلام ذوالنوری مشاور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه و دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده سابق فراکسیون اقلیت مجلس به بحث و تضارب آرا پیرامون ریشه های مشروعیت و مقبولیت جلسه پرداختند.

کواکبیان در ابتدای این مناظره در خصوص اساس مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه سه نظریه موجود را عنوان نمود. وی نظریه اول را نظری دانست که معتقد است تمام قضایای مرتبط با مشروعیت ولی فقیه مانند امام معصوم و تنها از جانب خداست. نظریه دوم کسانی که اساسا مشروعیت ولی فقیه را به خاطر رای مردم می دانند و نظریه سوم که یکی از شرایط مشروعیت در کنار شروطی مثل فقاهت و شجاعت را مقبولیت می داند . کواکبیان افزود : من طرفدار این نظر سوم هستم.

ذوالنور نیز در ابتدای بحث از طرح چنین مباحث عمیقی در فضای دانشگاه توسط جامعه اسلامی دانشجویان ابراز خرسندی کرد و مبنای بسیاری از اختلافات را برداشت ها و قرائت های مختلف از نظریه ولایت فقیه عنوان کرد. ذوالنور در ادامه سخنان خود مشروعیت ولی فقیه را مستقل از مقبولیت دانست و چنین عنوان نمود که ولی فقیه در صورتی که مقبولیت مردمی نداشته باشد به صورت قهری امکان حک.مت پیدا نمی کند. اما حتی در صورت عدم مقبولیت احکام وی همچنان شرعی است و این امر نشانگر آن است که مشروعیت رهبری تنها از جانب خداوند است و مردم را نمی توان در این امر الهی شریک دانست. وی افزود ما در زمان ائمه اطهار و بعد از آن تا قبل از انقلاب نیز همواره دیده ایم اولیای خاص یا عام الهی نظرات خود را بیان داشته اند و مقبولیت نقش خود را این جا ایفا می نماید که در اثر عدم مقبولیت گاهی این نظرات مورد اجرا قرار می گرفت و گاهی خیر .

وی دایره ولایت فقیه را محدود به مردم خاص یا جغرافیایی تعریف شده ندانست و ابراز داشت در هر منطقه ای به میزانی که مردم آن دستورات ولی فقیه ما را اجرا نمایند ، دایره ولایت فقیه در آن جا تعریف می گردد ولو این که مردم آن منطقه خواه لبنان یا عراق یا بحرین باشد ، در انتخاب ولی فقیه نقش نداشته باشند.

کواکبیان در پاسخ به ذوالنور گفت : اساسا ما بحثی درباره قبل از تشکیل حکومت اسلامی نداریم و چون حکومت اسلامی تشکیل می شود این بحث ها درست می شود. اما قبل از تشکیل حکومت "ولی" یا در حین رخداد انقلاب نمی توان مقبولیت مردمی را اندازه گیری مرد و بحث ما در زمان حکومت اسلامی است.

کواکبیان اظهار داشت : این سخنی که آقای ذوالنور می فرمایند که اصلا نیاز به بحث ندارد و خیلی طبیعی است . چرا که این منتی نیست که ما بگوییم مردم فقط در مقبولیت ولی فقیه نقش دارند ولی در مشروعیتش خیر. چون اگر مردم نباشند اصلا نظام دیگر وجود نخواهد داشت.

وی همچنین در سخنان خود اشاره کرد : این در مورد امامان معصوم است که ما مشروعیت آنان را تنها از جانب خدا می دانیم و پس از معصومین دین و شرع شرایط را معین می کند و تا این جا سخن آقای ذوالنور مقبول است اما انتخاب مصداق ولی فقیه و نظارت با توجه به شرایط با مردم است.

کواکبیان هم چنین ادامه داد : یک سری از دوستان معتقدند که نظارت بر رهبری توهین است ، این از همان جا بر آمده است که مقبولیت را در فرآیند رهبری بی تاثیر تلقی می کنند و همین تفکر نیز سبب می شود که ولی فقیه را بالاتر از قانون اساسی بدانید.

کواکبیان هم چنین به مقبوله عمر بن حنظله اشاره کرد و گفت : امام صادق نیز در مقبوله عمر بن حنظله اشاره به این دارد که تنها در صورت مقبولیت داشتن یک شخص در میان شما او حاکم من در میان شما خواهد بود.

ذوالنور در قسمت دیگر بحث خود خطاب به کواکبیان گفت : از این که شما تغییر رویکرد در این مناظره نسبت به مناظرات قبلی داده اید مایه مسرت است و مشروعیت را هم معتقد شده اید.

وی همچنین به نظر کواکبیان در باب جایگاه مقبولیت ولی فقیه در مشروعیت این جایگاه انتقاد کرد و افزود : اگر حرف شما در باب مقبولیت ولی پذیرفته شود ، می بایست این را نیز بپذیریم که دوران خانه نشینی امامان معصوم یا دوران غیبت که به دلیل عدم مقبولیت مردم شکل گرفته ، مورد پسند است.

ذوالنور هم چنین از کواکبیان پرسید اگر فضای رسانه ای و سایبری و حمایت کشورهای بیگانه در برهه ای از زمان طوری فضاسازی کردند که اکثریت مردم در باب ولایت فقیه دچار تشکیک شدند ، آیا ولی فقیه پای اجرای حدود الهی بایستد یعنی نا مشروع عمل کرده است ؟

کواکبیان در پاسخ به ذوالنور گفت اصلا چنین وضعیتی رخ نمی دهد و قرار نیست این اتفاق بیافتد و ولی فقیه زمانی اگر بخواهد خلاف احکام عمل کند ، خود به خود از ولایت عزل می شود. اگر اکثریت مردم هم بخواهند مقابل عمل به حدود الهی بایستند باید در دهان این اکثریت زد.

ذوالنور قبول کردن این که اکثریت مردمی که بخواهند مقابل دین بایستند مشروع نیستند را از جانب آقای کواکبیان ، مثبت ارزیابی کرد و سبب نزدیک شدن آرا به یکدیگر دانست . ایشان افزود : آقای هاشمی رفسنجانی هم بعد از انتخابات با ذکر یک حدیث از پیامبر که به امام علی فرموده اند آن ها را مجبور به تن دادن به حکومت خود نکن ، با مغالطه ای می خواستند چنین وانمود کنند که رهبری باید اگر مردم نخواستند کنار بکشد. در صورتی که این امر برای پذیرش حکومت است که به طور طبیعی باید مورد قبول باشد که مردم وی را روی کار بیاورند وگرنه امام علی بعد از پذیرش حکومت نباید چون تعدادی زیادی از مردم با تحت علم قاسطین و مارقین جلوی ایشان می ایستند ، از حکومت کنار بکشد.

کواکبیان در ادامه درباره مواضع ذوالنور گفت : فرضا ما نگوییم مبنای مشروعیت ولی فقیه مقبولیت مردمی است و این نظر، به دلیل امکان اشتباه مردم نظری صحیح نباشد ، اما آیا جز این راهی برای ما وجود دارد که به وسیله آن ارزیابی را در زمان غیبت انجام دهیم ؟ اگر دو فقیه عادل جامع الشرایط در جامعه وجود داشته باشد آیا می توان از راهی به جز مردم یکی را برای ولایت فقیه انتخاب کرد؟ وی هم چنین افزود : البته بعضی دوستان اعتقاد دارند باید در چنین شرایطی باید قرعه کشی کرد و یک نفر را برگزید و واقعا چنین نظراتی را برخی افراد در عصری که دوران نانوتکنولوژی و دیجیتال است بیان نموده اند! وی خاطر نشان کرد : ولو آن که نظر اکثریت درست نباشد ، ما راهی به جز پذیرش آن نداریم و این نظر امام است که البته برخی از افراد و شاگردان تفکر آقای مصباح اصرار دارند که بگویند امام (ره) چیزی را که ما می گوییم مد نظر داشته اند. در حالی که حتی امام در اولین حکمی که در نظام برای آقای بازرگان صادر نمودند، نوشتند که به پشتوانه مردم شما را برای نخست وزیری برمی گزینم.

مسئول حزب مردمسالاری در انتها سخنان خود را جمع بندی نمود و در باب حکم حکومتی نیز نظر خود را این گونه ارائه نمود که مباحثی مانند تذکر رهبری در مواردی مانند قانون اصلاح مطبوعات در دوران اصلاحات ، یا طرح اخیر پرسش از رییس جمهور تنها جنبه ارشادی دارد و از آن جا که نمایندگان اکثریت مردم روی این موضوعات تکیه داشته اند ، احکامی که در نقض آن باشد جنبه وجوب نمی یابد.

ذوالنوری نیز در جمع بندی خود نظریه ولایت فقیه را همان نظری دانست که امام خمینی (ره) داشتند و خود ایشان نیز در مواردی فرا تر از قانون اساسی رفتار می نمودند و این جنبه ولایت فقیه را ناشی از همان مشروعیتی دانستند که از جانب خداوند و امام معصوم می باشد که فراتر از قانون اساسی می باشد.

در قسمت بعدی کرسی ، دانشجویان به اظهار نظر و پرسش از طرفین مناظره حول موضوع پرداختند و آقایان کواکبیان و ذوالنور پرسش های دانشجویان را پاسخ گفتند.

 

لینک خبر در :

+ سایت روزنامه مردمسالاری

+ جاد نیوز

 + خبرنامه دانشجویان ایران

+ سایت تحلیلی خبری 598

+ سایت خبری تحلیلی بی باک نیوز

+ سایت تحلیلی آخرین نیوز

+ سایت فریادگر

+ فردو نیوز

+ سایت دکتر کواکبیان

ممنون و خسته نباشید بابت برگزاری جلسه مناظره. در مجموع برگزاری مراسم خوب و با برنامه بود فقط مجری به دلیل عدم یا کمی تجربه چندان مطلوب عمل نکردند. شاید برای دفعه های بعد بهتر باشد از شخص مسلط تری استفاده شود.


متشکرم. اگر شما هم کسی را مناسب برای اجرای و داوری در مناظره با حداقل سطح اطلاعات در دانشگاه می شناسید معرفی کنید ممنون می شیم. البته اگر نقد خود رو هم به عمل کرد مجری بفرمایید که مثلا در کدام قسمت جانبداری صورت گرفت ممنون تر می شیم . یا علی !
بنده حرفی از جانبداری مجری از شخص خاصی یا جناحی نزدم! عرضم این بود که مجری بر "اجرا" تسلط نداشتند نه اینکه خدای نکرده اطلاعاتشان ناقص بوده. که البته این عدم تسلط امری طبیعیست، چون تا اونجایی که می دونم ایشون یک مجری نیستند. اگر این را گوش زد می کنم برای این است که به اندازه خودم در بهبود برگزاری جلسات آینده کاری کرده باشم. تا دوستان در انجمن یا به فکر کشف استعداد جدید از بین دانشجویان باشند یا به فکر آوردن مجری از بیرون دانشگاه و یا... . علی یار شما
سلام

ارسال دیدگاه:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی