گزارش خبرگزاری فارس از سخنرانی دکتر نبویان :: سایت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم سایت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

سایت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ




گزارش خبرگزاری فارس از سخنرانی دکتر نبویان

شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۵۹ ب.ظ
نبویان در دانشگاه صنعتی قم:
نظارت‌های پذیرفته‌شده در بیانیه لوزان امنیت ایران را به خطر می‌اندازد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت‌های پذیرفته شده در بیانیه لوزان امنیت ایران اسلامی را به خطر می‌اندازد؛ ماموران آژانس انرژی اتمی، عامل اصلی انتشار اطلاعات دانشمندان و به شهادت رسیدن آنها بوده‌اند.

خبرگزاری فارس: نظارت‌های پذیرفته‌شده در بیانیه لوزان امنیت ایران را به خطر می‌اندازد
 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود نبویان عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه بر اساس مذاکرات لوزان راکتور اراک باید نابود شده یا به کشورهای خارج از ایران انتقال داده شود، اظهار کرد: محصول راکتور اراک پلوتونیوم است که نه تنها در زمینه‌های هسته‌ای بلکه در نیروگاه‌های تولید برق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی کانادا را توانمندترین کشور در تولید آب سنگین دانست و ابراز کرد: ایران اسلامی با ساخت راکتور اراک، جزء معدود کشورهایی قرار گرفته که می‌تواند به محصول پلوتونیوم دسترسی داشته باشند اما در بیانیه لوزان این دستاورد از بین رفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای ساخت راکتور اراک باید شش سال حرکت‌های گسترده عمرانی و علمی انجام شود، تصریح کرد: تحقیق و توسعه عوامل اصلی پیشرفت کشورهای مختلف دنیاست به همین علت رهبر انقلاب اسلامی بر عقب‌نشینی نکردن در زمینه تحقیق و توسعه تاکیدات بسیاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: در دولت سابق تحقیق و توسعه به اندازه توان دانشگاهیان و متخصصان در حوزه‌های مختلف وجود داشت اما بر اساس تعهدات که تیم مذاکره‌کننده دولت جدید مطرح کرده این تحقیقات باید متوقف شود.

نبویان از بیانیه لوزان به عنوان یک توافقنامه یاد کرد و گفت: بر اساس جملات مطرح شده بیانیه لوزان که توسط طرف غربی مطرح شد، در مذاکرات لوزان موارد یک توافقنامه مورد بررسی قرار گرفته است و طرفین باید به تعهدات خود عمل کنند اما جزئیات این تعهدات در تاریخ دیگری مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت سانتریفیوژها در بیانیه لوزان متوقف شده است، عنوان کرد: ادامه تحقیق دانشجویان و متخصصان در زمینه دستگاه‌های هسته‌ای از جمله سانتریفیوژها بر اساس مذاکرات لوزان لغو شده و برای موارد مطرح شده در بیانیه گاهی زمان‌های مشخص و گاهی زمان‌های نامشخص در نظر گرفته شده است.

نبویان با بیان اینکه بسیاری از مأموران آژانس انرژی اتمی، نیروهای اطلاعاتی طرف غربی هستند، خاطرنشان کرد: نظارت‌های پذیرفته شده در بیانیه لوزان امنیت ایران اسلامی را به خطر می‌اندازد؛ ماموران آژانس عامل اصلی انتشار اطلاعات برخی از دانشمندان هسته‌ای و به شهادت رسیدن آنها بوده‌اند.

وی با اشاره به موارد بیانیه لوزان و ژنو و برخی از داشته‌های ایران اسلامی که بر اساس این بیانیه‌ها از بین می‌رود، تاکید کرد: روند عقب‌نشینی در مذاکرات روز به روز بیشتر می‌شود در صورتی که این روند برای مردم دستاوردی نخواهد داشت.

نبویان نظارت بدون اطلاع را یکی از موارد بیانیه لوزان دانست و گفت: دوربین آژانس بدون حضور مأموران به صورت آنلاین فیلم‌برداری می‌کند و با استفاده از این دوربین‌ها به خوبی تصاویر متخصصان و دانشجویان در اختیار دشمن قرار می‌گیرد.

عضو مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر اساس بیانیه لوزان نظارت‌های طرف غربی محدود به سایت‌های هسته‌ای نمی‌شود، اظهار کرد: آژانس هر مکان و زمانی که ادعا کند می‌تواند بازرسی‌هایی از اماکن نظامی ایران اسلامی انجام دهد و در این نظارت‌ها علاوه بر استفاده کردن از امکانات مدرن دسترسی‌های بیشتری به داشته‌های ایران اسلامی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بر اساس بیانیه لوزان اطلاعات سایت‌ها و متخصصان هسته‌ای باید در اختیار دشمن قرار داده شود، ابراز کرد: دشمن بر اساس بیانیه لوزان می‌تواند به اطلاعات اماکن و اشخاص نظامی ایران اسلامی نیز آگاهی پیدا کند.

نبویان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان نظامی در مورد نظارت دشمن بر امکان نظامی تصریح کرد: در بیانیه لوزان داشته‌های نظامی ایران در اختیار دشمن قرار می‌گیرد، به همین علت دشمن بعد از عمل طرف ایرانی به موارد توافق‌شده می‌تواند به راحتی وعده‌های خود را عملی نکند.

وی یادآور شد: بخشی از مسئولان طرف غربی بارها تاکید کرده‌اند که نسبت به تعهدات تیم مذاکره‌‌کننده خودشان وظیفه‌ای ندارند و برای برداشتن تحریم‌ها حرکت خاصی انجام نمی‌دهند.

نبویان با تاکید بر اینکه بر اساس بیانیه لوزان ایران اسلامی در تقسیم‌بندی‌های جدیدی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: بر اساس مذاکرات لوزان اتحادیه اروپا اجرای یک‌چهارم تحریم‌ها را لغو می‌کند و کاری به اصل قانون تحریم علیه ایران در اتحادیه اروپا ندارد به همین علت تحریم بازرسی کشتی‌ها، بیمه کشتی‌ها و بسیاری از موارد دیگر باقی می‌ماند.

وی متذکر شد: بر اساس بیانیه لوزان، ایران اسلامی باید به تعهدات خود عمل کند و بعد از تایید سازمان ملل طرف غربی بخشی از تحریم‌ها را لغو و برخی دیگر را در حالت تعلیق قرار می‌دهد.

نبویان با تاکید بر اینکه نگاهی بر ترجمه بیانیه لوزان به خوبی تعهدات طرف غربی و ایرانی را مشخص می‌کند، تصریح کرد: غربی‌ها مدعی هستند که تحریم‌هایی که در بیانیه لوزان در مورد آنها بحث شده به صورت کامل و همه‌جانبه نباید لغو شوند در صورتی که یکی از خط‌های قرمز رهبر انقلاب اسلامی برداشتن همزمان تحریم‌هاست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: غربی‌ها بیانیه لوزان را سرنوشت‌ساز می‌دانند و در آن اهداف خاصی را دنبال می‌کنند به همین علت خواسته‌های کلی خود را که بخشی از آن مسائل هسته‌ای است را در لوزان مطرح کردند و جزئیات و خواسته‌های اصلی را تاریخی دیگر عنوان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت گذشته علاوه بر تقویت سایت هسته‌ای نطنز و غنی‌سازی مناسب به دنبال ایجاد 10 مرکز غنی‌سازی دیگر در کشور بود اما در دولت جدید با توافقنامه ژنو ساخت مراکز غنی‌سازی در ایران متوقف و با بیانیه لوزان مرکز فردو تعطیل می‌شود و ایران اسلامی نمی‌تواند به جزء نطنز مرکز دیگری داشته باشد.

نبویان با بیان اینکه در دولت گذشته 15 هزار و 400 سانتریفیوژ به صورت مستمر فعالیت داشت، تصریح کرد: با تدابیر دولت و امید آمار این سانتریفیوژها به 5 هزار و 60 عدد کاهش یافته است که این عقب‌افتادن ایران اسلامی در زمینه هسته‌ای را اثبات می‌کند.

وی جمع‌آوری زیرساخت‌های سانتریفیوژ‌های اضافی را یکی دیگر از موارد تحمیل شده در بیانیه لوزان برشمرد و اظهار کرد: در دولت سابق ایران اسلامی حجم زیادی اورانیوم 20 درصد ذخیره داشتیم اما در ژنو این میزان به پنج درصد و در لوزان به 3.67 درصد رسیده است که این میزان هیچ کاربردی برای کشور ندارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های امنیتی بسیاری برای نیروگاه هسته‌ای فردو در نظر گرفته شده است، مطرح کرد: زیرساخت‌های فردو بر اساس بیانیه لوزان باید تخریب شود در صورتی که برای ساخت این زیرساخت‌ها وقت و هزینه بسیاری صرف شده است.

نبویان با اشاره به اینکه در دولت گذشته نصب 3 هزار سانتریفیوژ برای فردو در نظر گرفته شد، گفت: با توافقنامه ژنو اجازه افزایش سانتریفیوژ از ایران اسلامی گرفته شد و در لوزان مطرح کردند که یک‌هزار و 44 دستگاه سانتریفیوژ برای ایران اسلامی کفایت می‌کند.

وی برچیدن راکتور اراک را یکی دیگر از اهداف طرف غربی از مذاکرات دانست و افزود: بسیاری از خواسته‌های طرف غربی در مذاکرات به منظور تامین امنیت رژیم صهیونیستی است، زیرا آنها به خوبی نسبت به قدرت نظامی ایران آگاهی پیدا کرده و از این قدرت هراسان هستند.

 

لینگ خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۹

ارسال دیدگاه:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی